Στην περίπτωση του ηλεκτρονικού εμπορίου για παράδειγμα μπορεί να σκεφτόμαστε μια ιστοσελίδα η οποία θα λειτουργεί μόνη της και θα πουλάει «τρελά» ενώ εμείς θα κάνουμε ταξίδια ξοδεύοντας τα χρήματα τα οποία δεν θα τελειώνουν ποτέ με τις επαναληπτικές πωλήσεις που θα γίνονται. Καλό!

Αγνοήστε το θέμα εάν το όραμα μας είναι ρεαλιστικό ή όχι γιατί όποιο κι αν είναι αυτό, μας δίνει ένα δρόμο για να προχωρούμε. Ρεαλιστικό θα πρέπει να είναι το πρώτο μας πλάνο και κυρίως το επόμενο βήμα μας. Και λέω το πρώτο μας πλάνο γιατί το πλάνο μας πρέπει να εξετάζεται συνεχώς και να αναπροσαρμόζεται στο περιβάλλον που αλλάζει ταχύτατα.

Μέχρι λοιπόν να φτάσουμε την επιχείρηση μας εκεί που επιθυμούμε θα πρέπει να αφιερώσουμε χρόνο για να σχεδιάσουμε μια καλή αρχή και να προχωρήσουμε τα ενδιάμεσα βήματα χωρίς να πούμε «Τα παρατάω!».


Όταν ξεκινάμε κι εφόσον έχουμε αποφασίσει το πρώτο προϊόν ή την υπηρεσία για το ηλεκτρονικό μας κατάστημα, θα πρέπει σίγουρα να υπολογίσουμε τα χρήματα που θα χρειαστούμε. Κατηγοριοποιούμε λοιπόν τις δαπάνες για να βοηθηθούμε στον χρηματοοικονομικό σχεδιασμό.

Ενοίκιο χώρου. Εάν δεν θέλουμε ή δεν μπορούμε να έχουμε ως επιχειρηματική έδρα το σπίτι στο οποίο μένουμε τότε θα πρέπει να βρούμε έναν χώρο ο οποίος θα μας εξυπηρετεί. Μπορεί να θέλουμε εκεί να αποθηκεύουμε εμπορεύματα ή να συναντούμε υποψήφιους πελάτες / συνεργάτες ή ακόμα και να προωθούμε παράλληλα πωλήσεις offline. Σε περίπτωση που επιλέξουμε να νοικιάσουμε κάποιον χώρο θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι συνήθως απαιτούνται χρηματικά ποσά και ως αρχικές εγγυήσεις.

Έξοδα άδειας λειτουργίας. Το γεγονός ότι προωθούμε και εκτελούμε τις πωλήσεις μας online δεν σημαίνει απαραίτητα ότι απαλλασσόμαστε από την διαδικασία έκδοσης ειδικής άδειας λειτουργίας. Θα πρέπει λοιπόν να δούμε εάν η δραστηριότητα μας ανήκει σε κάποια από τις ειδικές κατηγορίες.

Διαμόρφωση χώρου / ανακαίνιση. Είτε ο επαγγελματικός χώρος είναι δικός μας είτε τον νοικιάζουμε, μπορεί να αποφασίσουμε ότι θα πρέπει να προσαρμοστεί ανάλογα. Ακόμα κι αν η έδρα είναι η κατοικία μας, πιθανό να χρειαστούν κάποια χρήματα για την διαμόρφωση του χώρου εργασίας.

Ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις. Ο χώρος στον οποίο θα εργαστούμε ίσως να μην είναι κατάλληλα διαμορφωμένος και να χρειαστούν επιπλέον έξοδα για καλωδίωση και διαμόρφωση εσωτερικού δικτύου.

Αμοιβές άλλων επαγγελματιών. Ελαιοχρωματιστές, ηλεκτρολόγοι ή άλλοι τεχνικοί συνεπάγονται εφόσον αποφασιστεί ανακαίνιση στον χώρο. Οι υπηρεσίες μηχανικών επίσης μπορεί να χρειαστούν εφόσον απαιτείται έκδοση ειδικής άδειας λειτουργίας.

Αμοιβές νομικών / λογιστών / συμβούλων. Ανάλογα με τις ανάγκες του ηλεκτρονικού καταστήματος θα χρειαστούν αργά ή γρήγορα συνεργασίες με κάποιους εξειδικευμένους επαγγελματίες οι οποίοι θα συντονίζουν τις υποχρεώσεις που προκύπτουν προς το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.

Διακόσμηση χώρου. Η διαμόρφωση στον χώρο που εργαζόμαστε μπορεί να επηρεάσει την διάθεση μας. Ακόμα κι εάν για εμάς η διακόσμηση δεν έχει ιδιαίτερη σημασία πιθανό να απαιτούνται «στιλιστικές» παρεμβάσεις εφόσον στον χώρο θα βρίσκονται και άλλοι (συνεργάτες / πελάτες).

Επίπλωση & εξοπλισμός. Ανάλογα με το πώς θα οργανώσουμε την επιχείρηση μας θα πρέπει να επιλέξουμε εάν θα χρειαστούμε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τηλέφωνα, fax, εκτυπωτές, γραφεία (ενδεικτικά).

Κατασκευή σελίδας. Θα χρειαστεί να σκεφτούμε την αρχική εικόνα που θα έχει η επιχείρηση στο διαδίκτυο και την λειτουργία που θα έχει το online κατάστημα μας. Αυτή είναι μια δαπάνη απαραίτητη αφού σε αυτήν θα στηθεί το εγχείρημα μας. Η αγορά domain δεν κοστίζει ιδιαίτερα, αλλά είναι κι αυτό ένα έξοδο που δεν μπορούμε να αποφύγουμε.

Έξοδα διαφήμισης. Αφού το κατάστημα είναι στο διαδίκτυο θα πρέπει να ακολουθηθεί μία μέθοδος για την προώθηση του. Αυτή η μέθοδος μπορεί να απαιτεί αμοιβές σε εξειδικευμένους επαγγελματίες, δαπάνες για βελτίωση στις θέσεις μηχανών αναζήτησης, διαφημίσεις σε facebook κ.α.


Ασφάλειες. Επίσης ανάλογα με τους κινδύνους στους οποίους είναι εκτεθειμένη η επιχείρηση μας από την λειτουργία της ίσως χρειαστεί να ασφαλιστούν κάποιες διαδικασίες ή ακόμα και περιουσιακά στοιχεία ή εμπορεύματα.

Πρώτη αγορά εμπορευμάτων. Για να ξεκινήσει το κατάστημα να λειτουργεί εφόσον εμπορεύεται αγαθά (όχι υπηρεσίες) θα πρέπει να διαθέσει κάποια χρήματα για τα πρώτα που θα διατεθούν στην αγορά. Η πίστωση στις αγορές πλέον γίνεται ολοένα και πιο σπάνια.

Γραφική ύλη και λοιπά αναλώσιμα (πχ. για καθαριότητα) είναι έξοδα μάλλον μικρά αλλά συχνά προκύπτουν.

Δαπάνες μη προγραμματισμένες. Στο ταμείο ή στον τραπεζικό λογαριασμό θα πρέπει να υπάρχουν κάποια χρήματα για όποιες δαπάνες προκύπτουν για τις οποίες δεν υπάρχει πρόβλεψη. Ένας καλός προγραμματισμός προβλέπει περιθώριο αντίδρασης και στο απρόβλεπτο.

Προσωπική αμοιβή. Η αμοιβή που θα λαμβάνουμε είναι ένα «έξοδο» της επιχείρησης, όμως είναι μια κατηγορία η οποία μάλλον δεν θα πρέπει να υπάρχει από την αρχή στον προγραμματισμό μας. Καλύτερα να το σκεφτούμε αργότερα κι εφόσον αρχίσουμε να έχουμε εισόδημα από την δραστηριότητα μας.

Οι πιο πάνω κατηγορίες αναφέρονται ενδεικτικά μιας και κάθε περίπτωση είναι μοναδική. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει να έχουμε υπόψη πως χρειάζεται να διαθέσουμε χρόνο και ενέργεια για να κάνουμε το πρώτο μας βήμα στο οποίο θα χρειαστούμε μια παύση για να σχεδιάσουμε το επόμενο.

Τα χρήματα όπως κι ο χρόνος που έχουμε στην διάθεση μας είναι κεφάλαια που πρέπει να διαχειριστούμε με σοφία. Ένας καλός προγραμματισμός με αξιολόγηση και αναπροσαρμογές μπορεί να μας γλυτώσει πολλά χρήματα και χρόνο.

Έτσι θα μπορούμε να πλησιάζουμε το αρχικό μας όραμα το οποίο είναι πολύ σημαντικό και δεν θα πρέπει να το χάσουμε στην πορεία μας. Όμως δεν θα πρέπει και να επιτρέψουμε στο όραμα μας να αποσπάσει την εστίαση μας από το σήμερα. Με σχεδιασμό και σταθερά βήματα το σήμερα μας θα αρχίζει να μοιάζει ολοένα και περισσότερο στο αρχικό μας όραμα.
propaganda.net.gr