Χρησμοί βασιλιάδων από την Αμφίπολη!


του Γιώργου Ροδάκογλου

Ο συνδυασμός  μιας σειράς δεδομένων που αφορούν στα αρχαιολογικά  ευρήματα του τύμβου Καστά και οι  ιστορικές πληροφορίες φωτίζουν κάποιες πτυχές της εποχής  του Μεγάλου Αλεξάνδρου που συμπληρώνουν ως ένα βαθμό το παζλ της Αμφίπολης ενώ από όσα διαφαίνονται έως τώρα οδηγούμαστε σε μια κατεύθυνση με συνιστώσες που τέμνονται.

Πρώτον, ότι το μνημείο της Αμφίπολης είναι καθαρά Μακεδονικό και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελεί ρωμαϊκό δημιούργημα.

Και δεύτερον, ότι  η υπόθεση εργασίας που μελετούσε το 2014 το ΥΠ.ΠΟ και στρεφόταν  γύρω από την Ολυμπιάδα  μάλλον επιβεβαιώνεται  αφού σ αυτό συνηγορούν κατά κύριο λόγο και τα στοιχεία του γυναικείου σκελετού που συνέταξαν οι ανθρωπολόγοι.

Στην πορεία  των ερευνών ωστόσο προέκυψε  και  η σύνδεση του μνημείου με ηρώο αφιερωμένο στον Ηφαιστίωνα . Χαράγματα και σύμβολα μαζί με άλλα ευρήματα ίσως οδηγούν τώρα στη  βεβαιότητα  της ανασκαφικής ομάδας ότι η  τέφρα του χιλίαρχου είναι αυτή που βρίσκεται ανάμεσα στους σκελετούς.

Έως τώρα όμως γνωρίζαμε και μιλούσαμε μόνο για ένα μεγαλοπρεπές  ταφικό μνημείο. Είναι όμως έτσι πράγματα  ή είναι κάτι άλλο, πιο περίπλοκο και μυστηριακό; Και είναι μόνο αυτό που  υπάρχει μέσα στον περιχαρακωμένο χώρο του Τύμβου Καστά;

Ανατρέχοντας στις  πηγές, ο Ηρόδοτος, αναφερόμενος στην περιοχή της Αμφίπολης  κάνει λόγο για ένα σπουδαίο ιερό του Διονύσου στο Παγγαίο, με μυθικούς ήρωες, όπως και το Θράκα βασιλέα Ρήσου ενώ γίνεται παραλληλισμός με αυτό του μαντείου των Δελφών.

Γνωρίζουμε επίσης ότι από την Αμφίπολη, ο Πειθαγόρας προέβλεψε το θάνατο του Ηφαιστίωνα και του Μέγα Αλέξανδρου όπως επίσης ότι η Ολυμπιάδα ήταν μύστης δηλαδή μάντης στην υψηλότατη  ιεραρχία.

Μήπως τελικά το μνημείο της Αμφίπολης, εκτός από λατρευτικός χώρος, ταφικό μνημείο, λειτουργούσε και  ως ένα μαντείο του κυβερνητικού κράτους που κατασκευάσθηκε με εντολή του Μέγα Αλέξανδρου το οποίο όμως αποτελούσε και ένα σημείο αναφοράς της μητέρας του Ολυμπιάδας;

Η  φθορά που υπάρχει πάνω στο ψηφιδωτό δάπεδο με την αρπαγή της Περσεφόνης στο κέντρο με διάμετρο 0,80 εκατοστά εκτιμάται ότι πιθανότατα οφειλόταν στην τοποθέτηση κάποιου αντικειμένου. Τί ήταν όμως αυτό;

Στον  ίδιο θάλαμο όμως βρίσκεται και η γραπτή ζωφόρος. Μήπως τελικά μας εξιστορεί τη σπουδαιότητα του χώρου και περιγράφει τι γινόταν εκεί;

Tα σενάρια που βλέπουν τις ημέρες αυτές το φως της δημοσιότητας είναι πολλά . Ορισμένα αναφέρονται σ έναν ιερό χώρο που ίσως προϋπήρχε στον τύμβο Καστά πριν την κατασκευή του μνημείου κάτι που δεν αποκλείει το ενδεχόμενο  ο χώρος αυτός να βρίσκεται σε άλλο σημείο εντός του Τύμβου ή πολύ κοντά.

Η μελέτη πάντως των  οικοδομικών φάσεων του μνημείου είναι αυτή που ρίχνει  άπλετο φώς και βοηθάει να  προσεγγίσουμε τη σύνδεση των ευρημάτων με τα όσα αναφέρονται στις πηγές.
Η  Μακεδονική θύρα τοποθετήθηκε σε δεύτερη φάση, χρονικά κοντά στην πρώτη οικοδομική φάση ενώ πρώτα κατασκευάσθηκε η κιβωτιόσχημη θήκη η οποία σύμφωνα με την ανασκαφική ομάδα στήριξε γεωτεχνικά ολόκληρη την κατασκευή.

Οι θάλαμοι του ταφικού μνημείου φτιάχτηκαν κατά την πρώτη οικοδομική φάση όπως και η καμάρα που έγινε ενιαία ενώ παράλληλα κατασκευάστηκαν και οι κόρες με τις σφίγγες. Στη συνέχεια  δημιουργήθηκε ο περίβολος, που περιχαράκωσε ένα ευρύτερο  ιερό χώρο, και μετά τοποθετήθηκε το λιοντάρι στην κορυφή.

Πως  όμως βρέθηκαν όλοι αυτοί οι σκελετοί στο ίδιο σημείο μαζί με την τέφρα και ποιος τους μετέφερε εκεί;  Σε ποιους ανήκουν τα άλλα σκελετικά κατάλοιπα που βρέθηκαν μαζί με κόκαλα ζώου; Υπάρχουν δευτερογενείς ταφές μέσα στο μνημείο;

Έως τώρα η ανασκαφική ομάδα περιορίστηκε αυστηρά και μόνο στις ανακοινώσεις λίγων δεδομένων. Οι έρευνες της  όμως  εξελίχθησαν σε μεγάλο βαθμό και αν επιβεβαιωθεί το αρχικό σενάριο του ΥΠ.ΠΟ τότε  οι ανακοινώσεις τους θα έχουν εκρηκτικό ενδιαφέρον!
Share on Google Plus

About Queer Shadow

Αλλόκοτη Σκιά